JEL újság

Szociális média - tanulás és misszió

Lányi Béla SVD2023.06.13

Katolikus misszióstestvér, verbita szerzetes vagyok a Fülöp-szigeteken. A szerzetesrendünk által fenntartott San Carlos Egyetemen tanítok főleg építészeti tárgyakat, de hittant is. Időm legnagyobb részét a huszonöt év alatti egyetemista korosztállyal töltöm. A filippínók, különösen a fiatalok, társasági emberek. Így viselkednek a világhálón is. Bárhol is legyen, a filippínó okostelefont fog a kezében, végigpörgeti a szociális média végtelen hírfolyamát, új embereket próbál megismerni, és a legkülönbözőbb csoportokhoz csatlakozik. Nemcsak kedvtelésből használja a közösségi médiát, hanem sokszor iskolai feladatait is ezeken keresztül végzi. Tárgyaim révén 18–21 éves hallgatókkal vagyok szoros kapcsolatban, akik már legalább 6–8 éve használják e fórumokat. Kezdetben általában az internetes játékok kedvéért jelentkeztek be, de tanáraik gyakran már az általános iskolában kötelezővé tették számukra szociálismédia-oldal nyitását, tanulmányi célból. 

Amikor 2007-ben a cebui egyetemre helyeztek, javasoltam, hogy indítsunk saját építészeti és művészeti magazint. Ez a Lantawan, melyet már 15 éve adunk ki, nagyon fontos missziós eszköz. Olyan keresztény értékekre hívja fel a figyelmet, amelyet a hallgatók a szakmán keresztül valósíthatnak meg. Arra mutat rá, hogy épületeink, városaink az emberi lét életterét jelentik, vagyis sokkal többet, mint puszta gazdasági befektetést. Az építési kultúra nemcsak a szép épületek és városok létrehozása, hanem Isten, az „Első Építőmester” művének folytatása.

Gyorsan kiderült, hogy a nyomtatott lapon kívül még valami másra is szükség van ahhoz, hogy ezt az üzenetet igazán átérezzék olvasóink. Ezért 2015-ben megnyitottuk a ma is működő Lantawan Magazine oldalt a Facebookon. Akkor úgy gondoltuk, hogy ez csak mellékág lesz a nyomtatott magazin mellett. A világjárvány miatt azonban maga a magazin is a világhálóra kényszerült, mert nem lehetett nyomtatni, sőt az egyetemi kampuszra se lehetett belépni. Így váratlanul, a magazin Facebook-oldala vette át a nyomtatott lap feladatait. A járvány csúcspontján havi másfél milliós (!) látogatottságot tapasztaltunk, mely a járvány után annak egy százalékára (!) esett vissza. Pedig se előtte, se utána nem fizettünk a sikerért, és ugyanannyi energiát fektettünk be a készítésbe. Nekünk ez a siker a missziót jelentette, nem csak számokat. 

Új tapasztalatokra tehettünk szert, amikor a Facebook-oldal révén megnyitottuk a lapot a szociális média befolyása előtt, amikor elkezdtük vizsgálni, hogy egy-egy bejegyzésnek milyen következménye lesz, mit csinál belőle a szociális média. Így megérthettük, amit előzőleg csak sejtettünk, hogy egy teljesen más, tökéletesen új világnézet kialakulásának lehetünk tanúi. Megláttuk, hogy hallgatóink számára a szociális média a teljes szabadságot jelenti, hiszen bárkivel kapcsolatba kerülhetnek – ellentétben a szüleikkel, akik itt, egy szigetországban sokszor „elszigetelten” éltek. Sokaknak a saját élettörténetét, önmagukra ébredését tükrözi egy-egy oldal, mivel már 8-10 éves koruktól vezetik. Még egészen kicsi gyerekek voltak első bejegyzéseiken. Látjuk, ahogyan kamaszodtak, majd felnőtté váltak. És éppen ez okozhatja az oldal végzetét, mivel a ma már sikeres fiatalembereket zavarhatják egykori kisded játékai. Az első szakmai sikerek idején pedig egy-egy elhamarkodott, régi bejegyzés vissza is üthet. 

A közösségi média révén nemcsak sokkal több embert érünk el, hanem közvetlen világnézeti tőkét jelent. Olyan értéket, ami az új nemzedéket a korábbiak fölé emeli. A fiatalok már nemcsak kívülről kapott vívmányokon (például hűtőszekrény, mikrosütő) érzik a világ állandó változását, hanem az új világ alkotóivá és formálóivá válnak. Már nemcsak használói a más által megteremtett vívmányoknak, hanem ők maguk készítik azokat, például a TikTok varázslatosan könnyen használható videoszerkesztőjével. 

A szociális média azonban a beépített algoritmustól függ, amely meghatározza, hogy a készített bejegyzést hányan láthatják. Emiatt néha nagy a siker, a média hirtelen óriási magasságokba repít, a következő napokban azonban egyik pillanatról a másikra elfogynak a lájkok, eltűnik a nézettség. „Ledobott” a Facebook... Eltaszított. Vagyis a szociális média még nem az igazi világ. És gyorsan el lehet bukni rajta. Ki vagyunk szolgáltatva az algoritmusnak. Különösen keserű tapasztalat azé, aki sokat fizet a szociális médiáért, sokat dolgozik minden bejegyzésért, mégis romlik a statisztikája.

A szociális média másik illúziója a „mindentudás”. Az, hogy sok mindenben részt lehet venni, mivel a szociális média annyi mindenbe beavat – de csak néhány másodpercre. Mélyebb, igazi világnézet azonban csak elmélyedésből születik. A TikTokon öt másodperces a koncentrálóképesség, de az iskolában arra kérjük a fiatalokat, hogy figyeljenek a tanár 20–30 perces, sokszor unalmasnak megélt fejtegetéseire. 

Az előző nemzedékekkel szemben tehát fölényben érzik magukat a közösségi média használói. És akkor hogyan higgyen Jézus Krisztusban, aki nem csak egy nemzedékkel járt előttük? Minél intenzívebben merülnek azonban el a közösségi médiában, annál erősebb a kijózanító tapasztalat. Valós, fizikai enegiát, életerőt fektetünk be a sikerbe, amit nehéz megjósolni – mert a szociális média lebilincselő, pazar világa mégsem azonos a valós világgal, amelybe Isten helyezett. 

 

Lexikon

FACEBOOK 

A Facebook lelke ma is az algoritmus, amely egy-egy bejegyzéshez megtekintőket rendel hozzá. Sok magánfelhasználó személyes büszkeségből űz sportot a megtekintések és lájkok hajhászásából, melynek eredményességét a Facebook adatszolgáltatással és figyelmeztetésekkel tudatosítja. Ha csökken az oldal nézettsége vagy kedveltsége, akkor piros, egyébként pedig zöld színben kapjuk a változások mértékét. Üzleti vállalkozásokat, politikusokat gondolkodó elemzésre indíthat, hogy a Facebooktól minden részletről és összefüggésről pontos adatokat kapnak. Ugyanakkor észszel sokszor mégsem lehet megérteni, hogy miért éppen ennyien látták a bejegyzést. Magam is sokszor átéltem az észszerűség és a radikális észszerűtlenség e kettősségét. A Facebook továbbra is a missziónk szolgálatában áll, mert megfelelő arányban kombinálható benne a képi és a szöveges tartalom. Rövidre fogjuk a feliratokat, hiszen a hosszabbakat az olvasók nem nézik meg. 

 

INSTAGRAM 

Az Instagram fénykép és videómegosztó közösségi hálózati szolgáltatás. Azon a tapasztalaton alapul, hogy a Facebook használói ritkán olvassák el a bejegyzések szövegeit, hanem inkább csak a képekre koncentrálnak. Az Instagram nemcsak kész képeket fogad be, hanem a használó saját maga is szerkesztheti ezeket az alkalmazás szűrőivel. Építész- és művészhallgatóink szeretik az Instagramot, mert képies. Nagyon sokan ezen keresztül találnak pártfogókat, sőt jómódú külföldi megrendelőket is. Az Instagramot nyugodtabb médiának tartják, mint a Facebookot. A vizuális megjelenés túlsúlya miatt azonban nehéz elvont tartalmakat közvetíteni.

 

TWITTER

A 2006-ban létrehozott Twitteren a felhasználók „tweetként” ismert rövid szövegeket, képeket és videókat tesznek közzé, vagy válaszolnak rájuk. Azon a tapasztalaton alapul, mely szerint a Facebook szövegei közül is csak azokat nézik meg a használók, amelyek nagyon rövidek. Hallgatóink között a járvány idején azért volt nagyon kedvelt a Twitter, mert így „írták ki” magukból a bezártság és a betegség okozta stresszt. Sokszor előnyt jelent a tömörség ma is, de mélyebb tartalmak közlése nagyon nehéz ezekkel a rövid üzenetekkel.

 

YOUTUBE

A YouTube amerikai globális online videómegosztó és közösségi médiaplatform. 2005. február 14-én indították útjára. A YouTube jelszava a „Broadcast Yourself”, azaz „közvetítsd magad!” A filmekhez megjegyzéseket is hozzá lehet adni. Intellektuális vagy lelki tartalmak közvetítésére nagyon alkalmasnak tűnik a Youtube, amely mostanában – talán a többi szociális médiával való verseny következtében is – hosszabb videók megosztására bátorít.

 

TIKTOK

A TikTok a kínai ByteDance cég tulajdonában lévő rövid formátumú (3 másodperctől 10 percig terjedő) videotárhely-szolgáltatás. A tartalmat a TikTok mesterséges intelligenciája közvetíti másokhoz, attól függően, hogy a felhasználónak milyen tartalom tetszett és milyen tartalommal lépett kapcsolatba. Ez ellentétben áll más közösségi hálózatok algoritmusaival, amelyek annak alapján közvetítik a felhasználó bejegyzéseit, hogy az illető kapcsolatainak eddig mi tetszett. Filmben is lehet reagálni feltöltött videókra. Ma még a TikToknak rossz a híre, sokak szerint kizárólag bolondos és gyermeteg tartalmakat mutat. Azonban valószínűleg ez a média sem kerülheti el a sorsát, a többi szociális médiához hasonlóan. Azokra az elmúlt évtizedben azért jelentkeztek a nagyon fiatal nemzedékek, mert szüleik és tanáraik nem voltak rajta – majd amikor az „ősök” is oldalt nyitottak, akkor a gyerekek továbbálltak az éppen jelentkező új platformra. Ez lehet az oka annak, hogy a szociális médiumok divatja csak néhány évig tart, utána kifáradnak.


 

 

 

Jelen Idő

Jelen Idő

Keresés

Rovat szerint

Szerző szerint

Évszám szerint

Legfrissebb

A semmiből érkezett nemzeti hős

A futball Európa-bajnokság június 14-én veszi kezdetét. A tornára kijutott magyar csapat Svájc ellen lép először pályára június 15-én. A magyar részvételt nagyban köszönhető Marco Rossi szövetségi kapitánynak, akiről nemrég egy kötet jelent meg.

A remény zarándokainak – még a jubileumi szentév előtt

A történet egy délközép-franciaországi meseszerű falucskában kezdődik. A kicsiny falu neve Saint-Simon, Aurillac város határától mintegy öt kilométerre. Ennek plébániája őrzi azt a magyar emlékhelyet, amely baráti kapcsot jelenthetne a magyar és a francia katolikusok között.

Három az egyben

Az általunk valóságos Istennek és valóságos embernek vallott Jézus Krisztus végső soron urunk, barátunk, testvérünk, örököstársunk, ítélő bíránk… Hogyan lehet ez mind igaz? Nem tudjuk, és mégis valljuk, hogy igaz.
2016–2024 © jelujsag.hu • Minden jog fenntartva!